Subject: FW: [EXT] FW: Kas kaubandus on NIS2 skoobis
From: "MKM info" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Tue, 24 Sep 2024 15:44:35 +0300

From: [email-masked] <mailto:[email-masked]> 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Tuesday, September 24, 2024 3:04 PM
To: Raavo Palu - MKM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Cc: Triinu Sillamaa - MKM <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Kristina Jerjomina - MKM 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; 
[email-masked] <mailto:[email-masked]>
Subject: FW: [EXT] FW: Kas kaubandus on NIS2 skoobis

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere lugupeetavad

Tänan MkM-i selgituste eest seoses NIS2 direktiiviga (manuses). Vaatasime 
need üle koos jaekettide juristidega ning kahjuks on ebaselgus endiselt üsna 
suur selles osas, kuidas Eesti otsustab sisustada NIS2 skoopi ja mõisteid. 
Mida loetakse hulgikaubanduseks, ja eriti, mida loetakse (tööstuslikuks?) 
töötlemiseks.

Direktiiv piiritleb hõlmatud toidukäitlemisettevõtejaid teatavasti 
järgnevalt:

*	Toidukäitlemisettevõtja (üldine mõiste) - avalik või eraõiguslik kasumit 
taotlev või kasumitaotluseta juriidiline isik, kes on seotud toidu ükskõik 
millisel tootmis-, töötlemis- või turustusetapil toimuva mis tahes 
tegevusega
*	Direktiiv laieneb toidukäitlemisettevõtjatele:

a.	kes tegelevad hulgimüügi, tööstusliku tootmise ja töötlemisega ning
b.	kelle puhul on täidetud järgmised tingimused:

*	ta osutab teenuseid või tegutseb Euroopa Liidus;
*	tal on majandusaasta jooksul keskmisel 50 või rohkem töötajat; ja
*	tema aasta bilansimaht või aastakäive ületab 10 miljonit eurot.

Küsimus on selles, kas me täpsustame mingil moel nende ettevõtete ringi, 
kellele direktiiv rakendub. Direktiiv ei ole väga täpne ning annab riikidele 
tõlgendamisruumi. Lätis ja Leedus on valitud järgnevad tõlgendused:

*	Leedus võeti direktiiv niimoodi üle, et toidu tootmine,  hulgikaubandus ja 
e-kaubandus  ei lähe selle alla, kui see pole ettevõte peamine tegevus ( 
kriteerium - 50% müügitulust).
*	Lätis võeti niimoodi üle, et toidu hulgimüügile ja tootmisele direktiiv ei 
kohaldu, kui see pole ettevõtte peamine tegevus. Samas kohaldub direktiiv 
e-kaubandusele.

Panen teile ette kasutada meie lõunanaabritega sama mõistete sisustamist 
kuna küberturvalisuse ruum on meil analoogne ja toidukaubandusega tegelevad 
ettevõtted osaliselt kattuvad. Ettevõtetele oleks kulutõhus, kui direktiivi 
nõuded on nende tegutsemisturgudel analoogsed. Seetõttu võiks ka Eesti 
eelnõu seletuskirjas täpsustada, et direktiiv ei laiene toidusektoris 
ettevõtetele, kelle peamine tegevus ei ole toidu hulgimüük või tööstuslik 
tootmine/tööstuslik töötlemine. Peategevusala saab määrata kasvõi müügitulu 
põhiselt, nagu Leedus. E-kaubandus on toidumüügis väga vähetähtis ja 
üldiselt kahjumlik äri. Selle ärisuuna väikese mahu ja mõju tõttu 
soovitaksin e-kaubanduse osas samuti järgida Leedu eeskuju ja jätta see 
välja direktiivi rakendusalast; vähemalt juhtudel kui ettevõtte müügitulust 
alla 50% tuleb toidu e-kaubandusest.

Samuti tuleks seletuskirjas lahti seletada, kas laiend „tööstuslik“ kehtib 
antud juhul nii toidutootja kui töötleja kohta või ainult toidutootja kohta. 
Samuti, kust läheb piir tööstusliku toidutootmise, tööstusliku töötlemise ja 
lihtsalt tootmise ja töötlemise puhul.

Jaemüügiga tegelev ettevõte iseenesest ei kuulu direktiivi subjektide alla, 
nagu oleme omavahelises vestluses ka nentinud. Aga kuna pea kõik jaeketid ja 
kauplused töötlevad tänapäeval mingil määral toitu (kauplustes küpsetud 
pirukad/saiad, soe toit või eraldi köökides toodetud toit), siis on küsimus 
et kas jaemüüja, kes on (mittetööstuslik) toidutöötleja, läheb direktiivi 
alla. Näiteks kas väike jaekett, kes ei tegele hulgimüügiga ega tooda 
tööstluslikus koguses toitu, aga töötleb toitu mingil määral oma kauplustes 
(näiteks küpsetab külmutatud toorikust saia või grillib kohapeal kaupluses 
kana või teeb salateid, suupisteid) ning kes samal ajal omab üle 50 töötaja 
ja aastakäivet üle 10 miljoni, läheb direktiivi alla? Kusjuures see nn 
toidutöötlemine moodustab tema käibe ja ka tööjõu mõistes väga pisikese osa.

Loodan, et võtate meie ettepaneku pardale ja et on selge, mida on vaja läbi 
mõelda ja lahti kirjutada, võimalusel enne eelnõu avaldamist. Juhul kui teie 
otsused sõltuvad kaalutluskohtadest, milleks on vajalik lisainfo, siis oleme 
valmis lisainfoga toetama.

Lugupidamisega

Nele Peil

Tegevjuht

Eesti Kaupmeeste Liit

Kiriku 6, Tallinn 10130

E-mail:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Mob +37256 634 434

https://www.kaupmeesteliit.ee <http://www.kaupmeesteliit.ee/>

From:  <mailto:[email-masked]> [email-masked] < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Sent: esmaspäev, 23. september 2024 09:56
To: Eesti Kaupmeeste Liit < <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]>
Subject: Vastus selgitustaotlusele

Tere!

Teile on saadetud dokumendihaldussüsteemi Delta kaudu dokument.

Pealkiri: Vastus selgitustaotlusele

Registreerimise kuupäev: 23.09.2024

Registreerimise number: 9-2/2272-2.

Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
Suur-Ameerika 1
10122 Tallinn
625 6342
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <https://urldefense.proofpoint.com/v2/url?u=http-3A__www.mkm.ee&d=DwMFaQ&c=euGZstcaTDllvimEN8b7jXrwqOf-v5A_CdpgnVfiiMM&r=9RjS2A3rcgNh_bJKMNcugjZlm0hxho9eYlhLI9NzP9Y&m=DQggKDNkhVJZw5yGg6ZswqQV2P6L-rElqiaSAt5HJ1UogmJ9ytDWuvvmwVHhwFLK&s=TO45HZq8_HzphvHPbNU0wiWafRBi6Jp-Ve7_9PGB-6k&e=> 
http://www.mkm.ee

PRIVAATSUSARUANNE: Sinu privaatsus on meie jaoks oluline. Soovime Sinuga 
jagada infot selle kohta, kuidas kogume ja töötleme isikuandmeid, mida meile 
avaldad. Vaata täpsemalt: https://www.rimi.ee/privaatsuspoliitika

ATTENTION: This e-mail may contain confidential information that is intended 
solely for the addressee. If you are not the intended recipient, you should 
delete this message and are hereby notified that any disclosure, copying, or 
distribution of this message, or the taking of any action based on it, is 
strictly prohibited.